Hrabrost poraženog
07/06/2015 |Stanislas (Stan, Sten) Vavrinka je ovogodišnji pobednik Rolan Garosa. Dogodilo se to pre nešto više od jednog sata. Za uspon do trona imao je najteži put i na njemu najboljeg – Novaka Đokovića. Da je birao takav put i takvog protivnika u finalu sigurno to ne bi bio Stenov izbor. Utoliko je njegova pobeda veća. I njoj se nema šta prigovoriti, zameriti, nipodaštavati je. Posebno to ne bi trebalo činiti nekome ko je pobedio prvog igrača sveta, trenutno najboljeg na planeti. Jednog od najboljih u istoriji tenisa.
Ali, ne. Već posle Novakove pobede u polufinalu, u kojem je tesno pobedio Mareja, osvanule su slavopojke i hvalospevi u čast još neosvojenog trofeja. Društvene mreže vrvele su od neumesnih komentara egzaltiranih autora. Podsmeh, omalovažavanje i sprdnja na račun Federera, Nadala i Mareja koji su, gubivši u prošlosti finala najvećih turnira, umeli da puste suzu i zaplaču nad izgubljenom pobedom. Sportisti je samo pobeda važna, sve ispod toga smatra se neuspehom, ali ni poraz ne vodi neumitno u katastrofu. To su navedena trojica potvrdila. Posle suza tuge i žala za izgubljenim, već na nekom od narednih Grand slamova visoko su podizali pehare pobednika.
Juče i prethodnih dana malo ko je očekivao da će se nešto slično dogoditi i Novaku. Niko se ne bi kladio da će emocija pokuljati i poraz od Vavrinke odložiti Novakovo radovanje do neke naredne prilike. Možda već sledeće godine, ili one posle sledeće. Nije Novak – kao što su to posprdno pokušavali da pokažu na primerima Federera, Nadala i Mareja – zaplakao zbog toga što je slabić koji gubi. Ne, Novak je zaplakao zbog toga što je bio hrabar da suze pokaže publici koja ga, budimo objektivni, nije previše ljubila i podržavala kao što je to umela neka druga, njemu naklonjenija. Favorit po pravili trpi, masa je najčešće blagonaklonjenija autsajderu. Ovaj put, Vavrinka nije bio favorit, ali nije bio ni autsajder. O tome bi više mogli da kažu teniski eksperti.
Ono što je, možda, ali samo možda, donekle uticalo na Novakov poraz jeste mogućnost da je sebe već video na vrhu Pariza. To ne znači da je potcenio Vavrinku, ne, nije ga potcenio kao što su to činili njegovi lažni fanovi, ostrašćeni navijači, zgubidani na društvenim mrežama koji su za svaki Vavrinkin dobar potez nalazili utehu u omalovažavanju njegovog stajlinga, ako baš hoćete njihovim rečnikom, outfita.
Seirilo se nad temama koje su bile sve samo ne poštovanje, u ovom nedeljnom popodnevu, boljeg: „Vavrinka je seljačina, došao je s kvantaša, oprema je kupio na buvljaku, ima karirani roze šorts”, pa dalje: „Gaće je dobio od dede iz doba Čehoslovačke, liči na češkog paradajz turistu, dres mu je ujedno i pidžama i kupaći kostim (gaće)…” itd., itd. Da je Novak dobijao gemove, setove i konačno pobedio, niko se ne bi setio Vavrinkinih gaća. Nikome ne bi bili važni njihova boja, dezen, model. Ovako, niko nije pomenuo Vavrinkunu igru, a ona je bila takva da mu je, izgleda, baš zahvaljujući gaćama uspelo ono što Novaku nije. Ko razume, shvatiće.
Uprkos umoru (igrao je tri dana zaredom), pritisku da je najzad došao trenutak da osvoji jedini Grand slam koji mu nedostaje u vitrini, moranju koje je dopiralo iz nekog dela svesti, Novak je odigrao pošteno i isto tako pošteno i iskreno – za razliku od prazilučko-snobovskih omalovažavajućih komentara na račun Vavrinkine opreme – aplaudirao pobedniku. A aplauz koji je posle meča Novak dobio s tribina trajao je, trajao, i trajao kao kompenzacija za skromno, stidljivo pljeskanje njegovim dobrim potezima tokom meča. Bilo ih je za ovacije, ne za aplauz. No to je već uplitanje u razloge zbog kojih je publika na stadionu „Filip Šatrije” tako reagovala. Njoj neka je na čast. Novakova suza bila je dostojanstven odgovor. Ne bi trebalo sumnjati da će Novak – kao i svi (Federer, Nadal, Marej), čijim su se suzama podsmevali – još dugo pehare podizati u nebo. Majstore, doći će vreme da zakukaju svi koji te danas nisu voleli. Takvi nikada neće osvojiti ništa od onog što si ti osvojio. Takvi ni da plaču ne umeju.
7. jun 2015.
*Ovaj tekst ili njegove delove nije dozvoljeno prenositi, publikovati ili na bilo koji način koristiti (osim šerovanjem sa ovog sajta na Facebook ili Twitter) bez dozvole autora.